Wie zijn wij?

Velohuys, dat zijn Lieven Machtelinckx en Dany Baeyens. Beide gebeten door de wielermicrobe…

Lieven Machtelinckx

Op zijn twaalfde sloot Lieven zich aan bij een lokale wielerclub, genaamd WTC UNITAS uit Steenhuize. Vanaf dan maakte hij op regelmatige basis fietstochten in groep. De zogenaamde toeristenvergunning werd op zijn 16de ingewisseld voor een wedstrijdvergunning bij de nieuwelingen. Tot de leeftijd van 20 jaar bleef Lieven competitiewedstrijden rijden op de weg.

Na een carrière op de weg is Lieven in de Mountainbike wereld terecht gekomen. In dit onderdeel van het fietsen voelde Lieven zich meer thuis en toonde ook meer ambitie. Dit resulteerde vervolgens in betere resultaten. Lieven reed niet alleen nationale wedstrijden maar ook verschillende wedstrijden over de grenzen heen. Met als hoogtepunt zijn vijfde plaats in 2014 tijdens zijn deelname aan de Crocodile Trophy in Australië.

Vandaag heeft Lieven een 24 jaar lange ervaring in de CNC machinewereld waaruit een grote vakkennis is ontstaan. Dankzij deze job heeft Lieven leren omgaan met de allerlaatste en allernieuwste technologieën. Tijdens zijn vrije tijd, maakte hij ook deel uit van het US National Cycling Team. Lieven was een vaste waarde als mecanicien en deed dit met veel liefde voor het vak. Hij heeft dus al heel wat ervaring wat betreft herstellen en onderhouden van fietsen.

Dany Baeyens

Wat Dany betreft, vanaf zijn 15 tot zijn 29 jaar reed hij wielerwedstijden in competitieverband. Bij de jeugdreeksen betwistte hij vele wedstrijden met Lieven.

In 1996, op zijn 22ste,  won hij de helleklassieker ‘Parijs-Roubaix’ voor beloften en eindigde als 8ste op de wereldranglijst bij de beloften. In 2002 reed Dany zijn laatste seizoen als profwielrenner maar kon de fiets nooit echt loslaten. Hij won 5 profwedstrijden en reed 2 maal de zesdaagse van Gent op de piste.

Vanaf 2003 tot 2006 werkte Dany als operator bij Volvo (ECG) en af en toe reed hij nog een wedstrijd bij de ‘vrije wielerbonden’. Vanaf 2007 begon Dany aan een carrière bij de lokale politiezone Zottegem/Herzele/Sint-Lievens-Houtem als inspecteur. Vanaf 2016 ging hij aan de slag als teamchef van de wijk Herzele.

Zelfs tijdens zijn carrière als politieagent liet de koersfiets hem niet los. Dany werd zelfs 2de op het BK voor politiediensten en was, als lid van de verkeersdient, tevens verantwoordelijk voor alle wielerwedstrijden op het grondgebied van de politiezone.

Onze wegen kruisten opnieuw

Onze wegen kruisten opnieuw in 2017 en al snel zaten wij rond de tafel om onze plannen te bespreken en vorm te geven. Dit alles heeft geleid tot de realisatie van onze droom VELOHUYS, een goede fietsenzaak met kennis van zaken een kwaliteitsvolle service na verkoop.

Ontdek ons volledig verhaal

Lieven startte, zoals vele jongeren als kind op de BMX. Al heel snel werd het hem duidelijk dat de fiets zijn toekomst zou worden.

Op zijn twaalfde sloot Lieven zich aan bij een lokale wielerclub, genaamd WTC UNITAS uit Steenhuize. Vanaf dan maakte hij op regelmatige basis fietstochten in groep. De zogenaamde toeristenvergunning werd op zijn 16de ingewisseld voor een wedstrijdvergunning bij de nieuwelingen.
Tot de leeftijd van 20 jaar bleef Lieven competitiewedstrijden rijden op de weg.

Na een carrière op de weg is Lieven in de Mountainbike wereld terecht gekomen. In dit onderdeel van het fietsen voelde Lieven zich meer thuis en toonde ook meer ambitie. Dit resulteerde vervolgens in betere resultaten. Lieven reed niet alleen nationale wedstrijden maar ook verschillende wedstrijden over de grenzen heen. Zijn deelname aan wedstrijden in Zwitserland, Oostenrijk, Italie, Duitsland tot het verre Australië hebben hem toch een bescheiden naambekendheid in deze wereld opgeleverd.

Vooral de ontzettend zware wedstrijd Crocodile Trophy (ronde wedstrijd) in Cairns Australië in  2014 behoort tot één van zijn grootste successen. Vele opofferingen en zware trainingen zorgden ervoor dat hij klaar was voor deze uitdaging. Tijdens een ellenlange tocht over 9 etappes, die heel wat fysieke inspanningen vergt, mocht Lieven tot 4 keer het podium betreden en kon hij als 5de eindigen in de eindrangschikking. Dit alles combineerde Lieven met een voltijdse job.

Deze job situeert zich ondertussen al 24 jaar lang  in de CNC machinewereld waaruit een grote vakkennis is ontstaan. Dankzij deze job heeft Lieven leren omgaan met de allerlaatste en allernieuwste technologieën. Hij voerde deze functie uit in binnen –en buitenland.

Ondanks het gegeven dat Lieven een drukke job uitoefende, werd zijn vrije tijd rijkelijk gevuld door de zijn hobby, de fiets. Niet alleen reed en rijdt Lieven nog steeds veel met de fiets, het sleutelen aan fietsen en zijn interesse in de fietstechnologie in het algemeen nemen een grote plaats in zijn leven in.

10 jaar lang maakte hij, tijdens zijn vrije tijd, deel uit van het US National Cycling Team. Lieven was een vaste waarde als mecanicien en deed dit met veel liefde voor het vak. Hij heeft dus al heel wat ervaring wat betreft herstellen en onderhouden van fietsen.

Wat Dany betreft, heeft de wielersport steeds een belangrijke rol in zijn leven gespeeld. Al van jongs af sleutelde hij aan en reed hij met de veel te grote fiets van zijn oudste broer Jean-Pierre. Op zijn 11de reed hij voor het eerst de Muur van Geraardsbergen op en van dan af wist ook hij dat hij wielrenner zou worden.

Vanaf zijn 15 tot zijn 29 jaar reed hij wielerwedstijden in competitieverband. Bij de jeugdreeksen betwistte hij vele wedstrijden met Lieven.

In 1996, op zijn 22ste,  won hij de helleklassieker ‘Parijs-Roubaix’ voor beloften en eindigde als 8ste op de wereldranglijst bij de beloften. Dit resulteerde in een profcontract bij de wielerploeg Collstrop, later Collstrop-Palmans. In 2002 reed Dany zijn laatste seizoen als profwielrenner maar kon de fiets nooit echt loslaten. Hij won 5 profwedstrijden en reed 2 maal de zesdaagse van Gent op de piste.

Vanaf 2003 tot 2006 werkte Dany als operator bij Volvo (ECG) en af en toe reed hij nog een wedstrijd bij de ‘vrije wielerbonden’. Op het eind van 2006 slaagde hij als inspecteur van politie aan het PIVO te Asse. Sedert 2007 werkte Dany een klein jaar in de PZ Halle en vanaf november 2007 kon hij aan de slag in de PZ Zottegem/Herzele/Sint-Lievens-Houtem. In 2015 slaagde hij in zijn sociale promotie van hoofdinspecteur en vanaf 2016 kon hij aan de slag als teamchef van de wijk Herzele.

Zelfs tijdens zijn carrière als politieagent liet de koersfiets hem niet los. Dany werd zelfs 2de op het BK voor politiediensten en was, als lid van de verkeersdient, tevens verantwoordelijk voor alle wielerwedstrijden op het grondgebied van de politiezone.

Toen de moeder van Dany, gelet op haar leeftijd, genoodzaakt werd als zelfstandige (café + feestzaal) te stoppen, besloten Dany en zijn vrouw in 2017 om de ouderlijke woning te kopen. Net op het moment dat Lieven weer op zijn pad kwam.

Op Steenhuize koerse (waar anders) in augustus 2017 kruisten hun wegen opnieuw en hadden Lieven en Dany een kort gesprek. Langs beide zijden werd er gepolst naar hun toekomstperspectieven en al snel bleek dat ze op dezelfde golflengte zaten.

Kort nadat onze wegen opnieuw kruisten, zaten wij al snel rond de tafel om onze plannen te bespreken en vorm te geven. Dit alles heeft geleid tot waar we momenteel staan. Er mag gerust gesteld worden dat wij niet over één dag ijs zijn gegaan. Alles werd gewikt en gewogen maar steeds konden we in overleg en in een open communicatie tot een compromis komen.

Van bij het begin wisten we dat we deze kans met beide handen moesten grijpen en dat het moment gekomen was om onze droom waar te maken, een goede fietsenzaak opstarten met een kwaliteitsvolle service na verkoop.

We beseffen beiden dat de huidige fietsenbranche meer betekent dan louter het verkopen van fietsen. Om deze reden zijn we van plan om in de toekomst ook workshops te organiseren waarbij iedereen aan zijn trekken komt (vandaar de bovenverdieping met multifunctioneel karakter).

Uit bevraging weten we dat een groot deel van de fietsen die wij zullen verkopen, elektrische fietsen zullen zijn. Vanuit dit oogpunt bekeken, willen wij ons zoveel mogelijk bijscholen om ook hier een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden.

Kortom wij willen een fietsenzaak zijn waar iedereen zich welkom zal voelen en willen herstellingen aan alle merken uitvoeren en dit onder het moto ‘wie nog geen klant is, kan altijd klant worden’. Om onze klanten een ‘thuisgevoel’ te geven zullen wij een zithoek voorzien waar er een lekkere kop koffie kan genuttigd worden.

Uit ervaring weten we dat het bepalen van een uitgemeten fietspositie een meerwaarde zal betekenen voor de klant, ook dit willen we aanbieden. Een ergonomische fietspositie is van groot belang.

Gelet op het gegeven dat wij nog steeds fietsen, zijn wij ervan overtuigd dat wij onze ervaring kunnen doorgeven aan de klant. Bovendien zijn wij van nature uit doorzetters en willen wij altijd kwaliteit nastreven. Dit zal zich uiten in onze manier van werken, klantvriendelijkheid, concept en showroom.

Wij willen stads- en hybridefietsen, elektrische fietsen, mountainbikes en racefietsen alsook kinderfietsen verkopen en dit in alle maten en kleuren. Bij dit alles zullen wij iedereen met onze ervaring trachten bij te staan in het maken van de juiste keuze voor zijn/haar fiets.

Uiteraard zullen de klanten ook bij ons terecht kunnen voor alle fietsaccessoires (schoenen, helmen, kledij, tassen,…). Een belangrijk onderdeel zal het onderhoud en herstelling van de fiets zijn. Wij willen herstellingen van alle merken uitvoeren en dus ook aan fietsen die niet bij ons werden aangekocht. De defecte fiets zo snel mogelijk en met de nodige kennis van zaken herstellen is een service die we voor iedereen willen aanbieden.

Kortom het is tijd om van onze  hobby ons ‘werk’ te maken en onze droom waar te maken! Wij kunnen ook stellen dat we gesteund worden door onze echtgenotes. Dit alles sterkt ons om erin te geloven dat wij zullen slagen in ons opzet.